Madách Imre: Az ember tragédiája
1849.-67 közötti időszak:
Útvesztés, tanácstalanság, csalódások illetve bizakodás, a csüggedtségen
diadalmaskodó hit és remény hatja át ezt az időszakot.
A kor ismert írói:
- Arany László
- Kemény Zsigmond
- Gyulai Pál
A kor drámaírója Madách Imre. Ebben a korban alakult ki a dzsentri rétege. Ők elszegényedett, de a gazdagság illúzióját megőrző köznemesi réteg. A kor költő eszménye: már nem romantikus népvezér, hanem a tömegből kiszakadt, azzal szembeforduló magányos töprengő (49.-szabadságharc bulása 67. Kiegyezés)
A kor ismert írói:
- Arany László
- Kemény Zsigmond
- Gyulai Pál
A kor drámaírója Madách Imre. Ebben a korban alakult ki a dzsentri rétege. Ők elszegényedett, de a gazdagság illúzióját megőrző köznemesi réteg. A kor költő eszménye: már nem romantikus népvezér, hanem a tömegből kiszakadt, azzal szembeforduló magányos töprengő (49.-szabadságharc bulása 67. Kiegyezés)
Madách Imre Élete:
1823.-ban született Alsósztergován (ma Dolnastrehova,
Szlovákiában található). Iskolái: 1837-40 Pesten jogi tanulmányokat folytat.
1841.-ben befejezte tanulmányait majd 1842.-ben ügyvédi képesítést szerez. 1840.-ben Lantvirágok címmel jelent meg első
versgyűjteménye. Balassagyarmaton jogi, közéleti pályára lép, joggyakornok majd
aljegyző lesz. 1845.-ben ismerkedett meg Fráter Erzsébettel, akivel házasságok
is kötött A szabadság harc bukását követően Rákóczi János bújtatása miatt
Pozsonyban és Pesten 2 évet raboskodott. 1853.-ban szabadult. 1854.-ben elvált
a feleségétől és Alsósztregovára költözött. Itt íródott 1859.-60.-ban az Ember
tragédiája is. 1864.-ben halt meg szülőfalujában.
A mű keletkezése:
1859.-60. A mű első bemutatója 1883.-ban a Nemzeti Színházban volt.
A regény műfaja:
Emberiségdráma: Hőse maga az emberiség, melyet egy konkrétan jellemzett ember
jelképez. Rendszerint az emberiség nagy kérdéseivel foglalkozik. Mi az emberi
lét értelme és célja, van-e értelme a küzdelmeknek, mi a küzdelmek jelentősege?
A mű létrejöttének körülményei:
-
A szabadságharc bukása, mely által reménytelenné
vált a haladás ügye.
-
Egy évi csapások. (családi tragédiák)
-
A nőben való csalódás. (házasság)
A mű szerkezete: 15
felvonás
1.
A mennyekben
2.
A paradicsomban
3.
A paradicsomon kívül
15.
A paradicsomon kívül
Az 1, 2, 3 és a 15. színeket keretszíneknek vagy biblikus
színeknek nevezzük.
4.-6.
Ókor
7.-10.
Középkor
11.-14.
Madách kora és az elképzelt jövő
A 4.-14. színeket történeti
színeknek nevezzük.
A mű szereplői:
Ádám: A jövőbe szeretne látni, tudni akarja
van-e értelme küzdeni.
Lucifer: Ádám kísérője, ő mutatja meg a
jövőt, tudatos célzatossággal.
Éva: Ádám és Lucifer között áll.
Keret- vagy biblikusszínek:
Az úr megteremtette a világot, melyet az angyalok kora dicsőít. Lucifer
szembeszáll az úrral, kétsége vonja a világ tökéletességét. Részt követel a
világból, ezért az úr elűzi a mennyekből. Lucifer célja: az úr hatalmának
megdöntése, ezt úgy kívánja elérni, hogy meg akarja semmisíteni az embert. Ádám
és Éva esznek a tudás fájának gyümölcséből, így elkövették az eredendő bűnt,
ezért az úr kiűzi őket a paradicsomból.
Biblikus Színek:
I.
Szín: A mennyekben. Isten megteremti a világot.
Az összes arkangyal víg himnuszokat zeng róla, csak egy nem, Lucifer, aki a
tagadás ősi szelleme. Isten és Lucifer összevesznek, ezért az Úr kitagadja a
mennyországból. És letaszítja a salak közé. De Lucifer előtte még követeli az
Úrtól a részét a teremtésből, ezért Isten oda adja neki az Édenben lévő 2
almafát, és ezt Isten meg átkozza. Ez a tudás és az örök élet fája.
II.
Szín: Ádám és Éva a paradicsomban vannak és élvezik az Úr
adta életet. Ekkor megjelenik Lucifer és kísértésbe viszi előbb Évár majd
Ádámot is. végül mind a ketten esznek a tudás fájáról, de mielőtt az örök élet
fájáról ehetnének, Isten leszól a mennyből és elkergeti őket a paradicsomból.
III.
Szín: Ádám és Éva a paradicsomon kívül vannak. Ádám
lehangolt, mert úgy érzi Isten elhagyta majd Luciferrel beszélget. Ádám
elkeseredésében szeretné tudni, Van-e értelme küzdeni. Ezért Lucifer Bűvös
álmot bocsájt rájuk, hogy megmutassa mi lesz az emberből.
Történeti színek:
11 színben Ádám végigálmodja az emberiség történetét. Lucifer és Éva
kíséretében. A mű alapkonfliktusát az Ádám által képviselt nagy eszmék és
Lucifer által megvalósított, az eszméket megtagadó gyakorlat közötti
összeütközés adja. A színekben egy eszme
megjelenik, kibontakozik, de a megvalósulás során eltorzul. Ádám hisz az
eszmében, küzd értük, de mindig csalódnia kell. Ennek ellenére hite nem törik
meg. Ádám hinni akarását és Lucifer kétségeit párhuzamba vonhatjuk.
IV.
Szín: Egyiptom, Ádám fáraóként a dicsőség és a hatalom
csúcsán áll, de nem boldog, mert nem küzdött meg semmiért, kimondhatatlan űrt érez,
hiányzik a szeretet és a szerelem az életéből. Elhatározza, hogy szabadságot ad
a rabszolgáknak, felszabadítja őket, így megszületik
a szabadság eszméje.
V.
Szín: Athén, Ádám Miltiádész,
a perzsa háborúk győztes hadvezéreként jelenik meg. Ám csalódnia kell, mert a
nép nem bizonyul méltónak a szabadságra és halálra ítéli szabadsága
védelmezőjét. A hős vérpadra kerül és ez a szabadság
eszme torzulásába kerül.
VI.
Szín: Róma, Ádám Sergiolus-ként
jelenik meg. Ebben a színben nincs egy
éltető eszme, az egyetlen cél az élet mértéktelen élvezete. (Hedonizmus)
Ebből az élvezetből csak a döghalál (pestis) rémülete rázza fel. Megjelenik
Péter apostol, és az ő szavaival új eszme születik: A szeretet és a testvériség eszméje.
VII.
Szín: Középkor, Konstantinápoly (Bizánc). A korai kereszténység
fővárosa. Ádám Tankréd lovagként
jelenik meg. Harcol a kereszténység
hitéért, őszintén hisz a szeretet és a testvériség eszméjében, de csalódik. A keresztény eszme
embertelen fanatizmusba torkollik, vallásháborúk pusztítanak, elvakult
szerzetesek egymást gyalázzák, így Ádám tudós szemlélődésbe menekül.
VIII.
Szín: Prága 1., A tudomány alkonya, a bomló feudalizmus színe. Ádám, mint
Kepler. Szemlélődő hős, nem
lelkesedik, nem harcol semmiért. Az igazi tudományra a császári udvarnak nincs
szüksége, így Ádám a tudományát jóslásokra felcseréli. A nyugalmat nem találja
meg, így a kor mámorában egy szebb
jövőről álmodik.
IX.
Szín: „Álom az álomban” A francia forradalom napjaiban járunk, ahol
egyszerre vannak jelen a szabadság,
egyenlőség, testvériség eszméi.
Ádám, Dantonként ismét cselekvő hős lesz. Lelkesen küzd a
hármas eszméért, a nép élére áll, a nép azonban ellene fordul, a halálát
követeli. Ő azonban mégsem csalódik
és lelkesülten ébred.
X.
Szín: Prága 2., Keplerként
felébred álmából, és lelkesülten visszaemlékszik a francia forradalomra, hittel tekint a jövőbe és hű marad a forradalom eszméjéhez.
XI.
Szín: London, Madách jelenét mutatja be, egy vásári forgatagban a szabad
versenyes kapitalizmus korában. Ádám munkásként
jelenik meg. Ádám munkásruhában újból szemlélője
az eszményinek hitt társadalomnak. Ebben a társadalomban minden áruvá válik. A hármas eszme elbukott, a világ
pusztulásra van ítélve, ez a szín kemény bírálat
a kapitalizmusról.
XII.
Szín: Falanszter. Az elképzelt jövő társadalma. Utópisztikus szín (A
utópisztikus szavunkat Mórus Tamás alkotta meg.) Ádám és Lucifer egy tudóssal beszélgetnek, aki egy múzeumba
kalauzolja őket. A múzeumban az ősvilág
kihalt fajait szemlélik, a tudós szerint a művészet felesleges, a díszítés pazarlás a Falanszter lakóinak nincs nevük, kiirtják az emberi kapcsolatokat, megszűntetik a családot, és száműzik
az érzelmeket.
XIII.
Szín: Az űrben. Ádám csalódott a tudomány ritka világában. Magasabb
körökbe vágyik, ezért az űrbe repül Lucifer kíséretében. A küzdés nélküli lét
azonban kiábrándítja újból, így
inkább a küzdelmet választva
visszatér a Földre. Az emberiség sorsa Földhöz kötött, az emberi lét küzdelme a küzdelem.
XIV.
Szín: Az eszkimók között. Ádám aggastyánként
jelenik meg. Mindent hó és jég borít, a Föld kihűlt, minden szánalomra méltó, ezt a világot teljes fizikai és szellemi leépülés jellemzi.
Az ember fő vonása a félelem és az éhség.
Ebben a színben új eszme nem születik,
és Ádám álma véget ér. Lucifer abban a biztos tudatban ébreszti Ádámot, hogy
célját elérte, és az ember önpusztítása
be fog következni.
XV.
Szín: A harmadik szín pálmafás vidéke. Ádám felébredve
borzongva gondol álmaira és öngyilkosságra
készül, tette végrehajtásától Éva anyasága
menti meg. Az úr kijelöli számukra a szerepeket: Ádámnak vállalnia kell a küzdelmet, és életének
társa lesz Éva. A mű befejezése nem tragikus színezetű, szállóigével
zárul:”Mondottam ember, küzdj és bízva
bízzál!”
Jellemek:
Ádám:
-
Az optimizmus és a küzdeni vágyás képviselője
-
A mindig szebbre és jobbra vágyó ember jelképe
-
idealista, romantikus hős
-
Madách hinni akarását jelképezi.
Lucifer:
-
A pesszimizmus és a tagadás képviselője
-
Madách kételyeit képviseli
-
Nem ismeri el a nagyság és az erély létezését.
Éva:
-
A tragédia során kiegyenlítő szerepet tölt be.
-
Sokszínű, összetett személyiség
-
Sajátos szerepköre nőiességében rejlik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése