Mutassa be Széchenyi István életútját és reformprogramjának főbb elemeit!
A
XIX. század elején a napóleoni háborúk határozták meg Európa történetét.
Magyarország a Habsburg–birodalom részeként kapcsolódott az eseményekbe. A
háborús konjunktúra hatására előtérbe került a magyar földművelés
elmaradottságának kérdése. A még mindig jelen lévő feudális rendszerben a
gabona kereskedelmi jogával a nemesség rendelkezett, míg a megtermelés a
robotra kényszerített jobbágy feladata volt. Ennek eredményeként gyenge minőségű
gabonát termesztettek, de ezt is kedvező körülmények közepette tudták
értékesíteni, mert politikai helyzet lehetővé tette. Sőt, a termény
visszatartásával az árak növelésére törekedtek. Az így megnövekvő jövedelmet a
nemesség nem fordította a gazdaság modernizálására, és csak a háború után
eszméltek rá, hogy a felhalmozott, dohos, rossz minőségű gabona
értékesíthetetlen, a magyar földművelés helyzetén változtatni kell.
Gróf
Széchenyi István arisztokrata származású. A magyar
politika legkiemelkedőbb és legjelentősebb alakja, akinek nevéhez a magyar
gazdaság, a közlekedés, a külpolitika és a sport megformálása fűződik. Számos
intézmény névadója pl.: iskola, fürdő.
Részt vesz a napóleoni háborúban és a lipcsei csatában. A
háború után beutazta Európát és hazatérte után az elmaradott Magyarországot is.
Látja a fejlett nyugatot és az elmaradott keletet is, eldönti, hogy
modernizálni kell Magyarországot.
Mint
főnemes meghívót kapott az 1825-ös pozsonyi országgyűlésre, ahol fölajánlotta
birtokainak egy éves jövedelmét egy tudóstársaság alapítására (Tudományos
Akadémia), melynek feladata a magyar nyelv, a magyar tudomány ápolása, mert
ezen keresztül vezet az út a fölemelkedéshez.
Széchenyi
támogatja a hazai társadalmi életet is. Létrehozza a pesti Cassinót,
célja a közösségi élet fejlesztése, hogy legyen egy hely ahol találkozhatnak
egymással a befektetők. Széchenyi támogatja még a lóverseny bevezetését.
Célja nem csak a lótenyésztés fejlesztése, hanem a nemzeti eszme megerősítése.
Széchenyi
a reformelképzeléseit 1830-ban megjelent, Hitel című munkájában fejtette
ki. Ebben azt írta, hogy az ősiség törvénye a fejlődés legnagyobb akadályozója,
mert a nemes hiába akarná fejleszteni a birtokát, nem juthat hitelhez, mert a
birtoka nem fedezet a bank számára az elidegeníthetetlensége miatt. Így
Széchenyi az ősiség törvényének eltörlését indítványozta, ezzel együtt a szabad
földvásárlást, a nemesek adózását és a jobbágyok fokozatos felszabadítását is.
Másik terve az önkéntes örökváltság bevezetése volt, mely szerint amelyik
jobbágy akarja, és van elég pénze, jobbágy szolgáltatásait megválthatja.
Az
Alföldön megtermelt búzát elkell jutatni Nyugat-Európába. A búzát
először el kell szállítani Szolnokra. Ezért szabályozzák a Tiszát, így
hajózhatóvá válik. Külföldi mérnökök segítségével oldják ezt meg. Kevesebb lesz
az árvíz, eladható földterületek keletkeznek és több 10 ezer zsellérnek (nincs
földjük) adnak munkát. Ekkor jön létre az első részvénytársaság.
A
Szolnok lévő búzát vasúton szállítják tovább Pestre. Létre kell hozni a magyar
gépgyártást, vagyis a Ganz műveket. A kohászatot kell fejleszteni a
sínek miatt.
A
Pesten lévő búzát Gőzhajóval szállítják a Dunán. Felépítik az Óbudai Hajógyárat
1831-ben.
Sokkal
jobban megéri a lisztet exportálni és nem a búzát. Ezért megépítik a
hengermalmot. Így s feldolgozás haszna is Magyarországon marad. Kéregedzéses
eljárással állítják elő az őrlő hengereket.
1839-ben
megkezdődik a Lánc-híd építése. A híd felépítéséhez először egy kohót
kell építeni. Az építési technológia eltanulása ugyanolyan fontos lesz, mint a
híd megépítése. Törvényt hoznak arról, hogy a hídvámot mindenkinek még a
nemeseknek is meg kell fizetni.
Hatalmas
erőfeszítéseket tett a közlekedés terén: a Vaskapu hajózhatóvá tétele, a Tisza
szabályozása, dunai gőzhajózás kezdeményezése, hajógyár és téli kikötő
építtetése, selyemhernyó-tenyésztés népszerűsítése, az első gőzzel hajtott
hengermalom megépítése.
Elősegítette
a mezőgazdasági termelés és az értékesítés fejlődését, ezzel együtt az egész
országot fölrázta és megindította a fejlődés útján.
A
búza külföldre jutatása volt a Magyarországon a húzóágazat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése