Shakespeare: Rómeó és Júlia
Anglia a 16. század végére Európa
nagyhatalma lett. Az angol polgárság gyarmatosításba kezdett, gazdagsága
rohamosan nőtt. A gazdasági sikerek, a jólét emelkedése kedvezett a tudományok
és az irodalom fejlődésének; új színházak is épültek. A kultúrának ezt a század
végi virágzó korszakát nevezzük angol reneszánsznak.
Shakespeare: Az angol s az újabb kori európai irodalom talán
legzseniálisabb drámaírója William Shakespeare. Tehetséges drámaíró elődök
sorából emelkedett ki; közülük meg kell említeni Thomas Kyd-ot, Ben Jonson-t és
Christopher Marlowe-t.
Shakespeare színpada: A középkori színjátszásból fejlődött ki.
Az antik görög drámai követelmények nem voltak ismeretesek. A reneszánsz dráma
nem ismerte a hangulati egységet. Jellemzői a helyszínváltoztatás, különböző
helyszínek, a tér és idő szabad kezelése. Nem alkalmazkodott semmiféle merev
szabályhoz. Középkori drámafajták: misztériumdrámák (mirákulum, moralitás -
bibliai történetek), a szimultán színpad (egymás alatt és felett),
kocsi-színpad (kocsin).
A Globe színház: 1599-ben épült, hármas beosztással. Az
előszínpadból (szabadban játszódó), a hátsószínpadból (épületekben történik) és
a felsőszínpadból (magasban) állt. Nem voltak díszletek, egyfolytában
játszottak, s színekre tagolódtak a drámák
Rómeó és Júlia: Középpontjában a szerelem áll: a fiatalok
akaratlanul is szembekerülnek a régi erkölcsökkel, önkéntelenül a reneszánsz
szabadságvágy hordozói lesznek. A rendkívüli erejű szenvedély emeli őket
tragikus hőssé, s a mű egészén végigvonul a halál és a szerelem összefonódása.
Az egyik oldalon a feudális anarchia erkölcsi rendje áll, mely még erős ahhoz,
hogy az újat eltörölje. A másik oldalon az új, reneszánsz erkölcsű
szabadságvágy áll. A Rómeó és Júlia nyelvét a szójáték, a humor és a rímek
gyakorisága jellemzi. Azt teszi mindenki - ahogy a helyzetek parancsát megérti
vagy félreérti - amit a legjobbnak hisz.
Legenda és probléma: Az
ártatlanság fantasztikus kalandja: tipikus vígjátéktéma. A romantikus szép
komédia azonban hamar véget ér, tragikus hirtelenséggel. S ki ebben a bűnös?
Senki. Csak azt teszi mindenki - ahogy a helyzetek parancsát megérti vagy
félreérti - amit a legjobbnak hisz. S vajon milyen tragédia az, amelyben senkit
sem terhel erkölcsi felelősség? A korai tragédiákon túl és a nagy tragédiákon
innen a Shakespeare-i tragédia egyedi, átmeneti változata; már nem kezdetleges,
de nem is végleges.
A fiatalság drámája: Mi a csoda? A szerelem első látásra: a
szerelmesek az első találkozáskor szonettformában társalognak. Ebben a darabban
csak a fiatalok számítanak. A vénemberek képviselői a két ádáz családfő:
komikus figurák, olykor talán félelmetesnek látszanak, de valójában
ártalmatlanok. A süvölvény titánok nem férnek a bőrükbe; még nincs dolguk, csak
végzetük. A színpadon a szerelem három változatát tanulmányozhatjuk.
Bemutatásuk sorrendjében: először arról értesülünk, hogy Rómeó Rózáért eped,
aztán arról, hogy Páris megkéri Júlia kezét. Az előbbi vonzalom túlságosan
légies, az utóbbi túlságosan gyakorlatias: a partnerek egyik esetben sem jutnak
szóhoz. Rómeó eszményít és sóhajtozik; világfájdalma, bár átérzett, mégsem
eredeti, ezért komikus- Páris a Vénusz-mázas bókokat dekorációként használja a
kész tények megszépítésére; egyébként a papának udvarol. Megfontolt ember:
helyezkedik és kivár. Amikor Júlia véletlenül Rómeóval találkozik, és
szükségképp lángot vet a harmadik féle szerelem, az igazi, az újszerű, mely
egyszerre valóságos és misztikus.
A felnövés próbája: Rómeó és Júlia (mint klasszikus
regényhősök) egyénített típusok. Egy rendes fiú, egy kedves lány. Van azonban
bennük, mint minden normális fiatalban, valami "veszélyes" erő,
életvágy, életre-készség.
A felnőtté válás katasztrófája: Magunkra találhatunk-e a felnőttek
világában? A dráma időzítéssel demonstrál: az esküvő és a nász közé beiktat egy
kettős gyilkosságot és egy második eljegyzést. Hiába mesterkedik a vaskosan
jószándékú Dajka és a szentéletűen fondorlatos Lőrinc barát; csak az egyházi
áldást és a nászéjszakát tudják kimódolni, a happy end-et már nem. A
végkifejlet feltartóztathatatlan. Egy-egy pillanaton múlik minden. A
szerelmesek boldogan élhetnének, ha Shakespeare csupán a polgári házasság
praktikumát vizsgálná. De nem ezt teszi, feláldozza őket. Az eleven mítosz
mindenkor vért kíván, újrateremtéséhez elmaradhatatlanul hozzá tartozik a
veszteség, az emberáldozat. A csoda ezzel lesz teljes, és csak így lehet örök.
Júlia, a kamaszhősnő: Júlia lételeme a magánélet: a szerelmes
lélek története. A gyermeklány az elragadtatások és megpróbáltatások során
küzdeni és áldozni képes asszonnyá érik.
Rómeó, a kamaszhős: Mint
szerelmese, ő is a polgári házasság hőse és mártírja. Szerepe Júliáénál nagyobb
és cselekményesebb, de figurája halványabb, egyénisége árnyalatlanabb. Főhőssé
a viszonzott szerelem csodája avatja. Érzelmeit követve cselekszik, nem
tragikus alkat. A gyors helyzetváltozások korán érlelik mélázó aranyifjúból
felelősséget viselő felnőtté. Mégis fiatalos tehetetlenséggel öleli magához
halálát.
Júlia dajkája, a
mindentudó szerelmi közbenjáró:
Cserfes szerepében Mercutio párja, de vele ellentétben a szerelem belső
köréhez tartozik. A komikum határain belül mindent tud a valóságról; a
tragikumot azonban nem hajlandó tudomásul venni. Így lesz "praktikus"
tanácsával végül a szerelem árulója, akit megvetéssel maga mögött hagy a
végzetébe induló Júlia.
Lőrinc barát, a tudós lelkiatya: A Dajkához hasonlóan a titkos nász leleményes szervezője, de őt
magasztos erkölcsi elvek és távlati célok vezetik: a törvény révébe akarja
segíteni a veszedelemben sodródó fiatalokat, s egyben békét közvetíteni a
viszálykodó családok között. Hogy lépést tartson a végzettel, mind
kétségbeesettebb eszközökhöz kénytelen folyamodni, végül megfutamodik előle, és
ő is magára hagyja Júliát. Aztán már csak mesélő, bűnbánó, kárvallott
kommentátor.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése