Radnóti
Miklós eklogái
A 20. század egyik
legtragikusabb sorsú költője, korának áldozata. A magyar antifasiszta líra megteremtője, a Nyugat 3. nemzedékének tagja. A XX. század.
irodalmi megújulásunk igazi határkövét a Nyugat című folyóirat megindulása jelentette.
Legelső száma 1908. január 1-jén látott napvilágot, és 34 éven át – Babits
Mihály haláláig (1941). Főszerkesztője Osvát Ernő és Fenyő Miksa.
Osvát
1929-ben bekövetkezett halála után Babits
Mihály határozza meg a Nyugat szellemét, arculatát, irányvonalát.
1929-1933-ig Móricz Zsigmonddal együtt szerkesztette a lapot, 1933-tól pedig
Gellért Oszkár volt a segítségére. Babits halála a Nyugat halálát is
jelentette, de csak részben, mert az Illyés Gyula által szerkesztett Magyar
Csillag külsőleg változatlan formában, a Mikes-emblémát is megőrizve a
nagy előd folytatásának tekinthető.
Sorsát és költészetét tekintve is meghatározó a zsidó
származása miatti üldöztetés.
Radnóti Miklós életrajza:
1909. Május 5.-én
született, Budapesten, értelmiségi
családban, apja Glatter Jakab, anyja
Grósz Ilona, aki a szülésbe
ikertestvérével együtt belehalt.
Erről ír az Ikrek hava c. versében. A költő apjának 2. felesége Mánár Ilona lett, testvére Ágnes, aki Glatter Ágnes néven híres költő lett
Erdélyben. Radnóti 12 éves korában halt
meg édesapja, nevelője, nagybátyja, Grósz
Dezső lett. Nagybátyja Kereskedelmi
Iskolába íratta, 1927.-ben tett érettségit. 1927.-ben került a csehországi
Liberec városába, textilipari főiskolába.
1 évet tanul itt, hazatérése után nagybátyja kereskedésében dolgozott. 1930 és 34 között a Szegedi Egyetem magyar-francia szakán tanul és szerez diplomát, és 1934.-ben doktorált. Bekapcsolódott a Szegedi
Fiatalok Művészeti Kollégiumának munkájába. 1931.-ben járt először Párizsban, és még ezt követően 2
alkalommal. 1935.-ben szerzett tanári
diplomát, de tanári állást soha sem
kapott, így alkalmi munkákból élt. 1935.-ben kötött házasságot Gyarmati Fannival, akivel még
diákkorában ismerkedett meg. A Fannihoz írt versek a magyar szerelmi líra
legszebb darabjai közé tartoznak.
Zsidó származása
miatt 1940.-ben hívták be először munkaszolgálatra,
3 hónapot töltött Erdélyben.
1942.-ben hívták be másodszor, ekkor Hatvanban
is dolgozott. 1944.-ben a szerbiai Bor
városába kellett bevonulnia. Innen Lageer Heidenau-ba irányították, majd a
bori központi táborba kellett menetelniük
Radnótinak és társainak. Az erőltetett menet elért Győr határához, ahol 22
munkaszolgálatost, köztük Radnótit, Abda
község határában 1944. november 9.-én agyonlőttek.
1946 nyarán a sírt exhumálták és azonosították Radnóti
holttestét, a zsebében talált notesz alapján (Bori notesz).
Költői indulásakor költészetében a derűs életöröm szólal meg, verseinek témája a természet és a táj
ábrázolása. Első kötete 1930.-ban Pogány
köszöntő címmel, Budapesten jelent meg. 1935.-ben költészetében stílusváltás
jelenik meg, ekkor adja ki az Újhold
című kötetét. Ez az időszak a fasizmus hatalomra jutásának ideje. Verseit a halálsejtelem fenyegető érzése hatja
át. A halál megjelenik a tájban, belopózik a szerelmi boldogságba és az idillbe is. Hangja elkomorul, kötetének
versei a halál biztos tudatában íródtak.
1938.-ban jelent meg 6. kötete, Meredek út címmel. E kötetben jelent meg első eklogája.
Az ekloga lírai műfaj, az antik görög-római költészet
műfaja, a szó jelentése: szemelvények, válogatott versek. Eredetileg a
pásztoréletről, a szerelemről, a természetről szóló párbeszédes formájú versek
voltak.
A műfaj mintaadója Theokritosz, görög költő volt, akinél a pásztorok boldogok, a világuk politika nélküli, eszményített világ. A római irodalomban Vergilius honosította meg a műfajt. 1937.-ben kérték fel Radnótit, hogy vegyen részt Vergilius verseinek magyarra fordításában. A 9. eklogát fordította le. A fordítás során ráismert saját korára, helyzetére, veszélyeztetettségére. Ez adhatott ösztönzést, hogy saját korát hasonló versekben örökítse meg. 1938 és „44 között 8 eklogát + 1 előhangot írt. Az 1., a 2., a 4. és a 8. eklogája párbeszédes, dialogikus formájú, a többi monologikus. A 2-8. ekloga a Tajtékos ég című posztumusz kötetében jelent meg.
A műfaj mintaadója Theokritosz, görög költő volt, akinél a pásztorok boldogok, a világuk politika nélküli, eszményített világ. A római irodalomban Vergilius honosította meg a műfajt. 1937.-ben kérték fel Radnótit, hogy vegyen részt Vergilius verseinek magyarra fordításában. A 9. eklogát fordította le. A fordítás során ráismert saját korára, helyzetére, veszélyeztetettségére. Ez adhatott ösztönzést, hogy saját korát hasonló versekben örökítse meg. 1938 és „44 között 8 eklogát + 1 előhangot írt. Az 1., a 2., a 4. és a 8. eklogája párbeszédes, dialogikus formájú, a többi monologikus. A 2-8. ekloga a Tajtékos ég című posztumusz kötetében jelent meg.
Az első ekloga 1938.-ban
íródott és a Meredek út című kötetben jelent meg. A vers Vergiliusi mottóval
kezdődik, mely a Vergiliushoz való kötődést mutatja. Az ekloga 2 szereplője a
pásztor és a költő. A vers felidézi a spanyol polgárháború szörnyűségeit és
József Attila sorsát is.
A vers befejezése
Radnóti költői programját hirdeti, mely szerint a reménytelenség ellenére is az
alkotó munkára buzdít. Mindezt a tölgyfa hasonlattal mondja el.
A negyedik ekloga
1943.-ban a második munkaszolgálata idején íródott. A versben a költő és a hang
folytat párbeszédet. A költő a realitásról, a reménytelenségről beszél, a hang
az élet apró örömeit sorolja, bíztatja a költőt, bátorítja és az ellenállás
szükségességét hirdeti.
A Hatodik ekloga hiányzik,
egyesek szerint a Töredék, mely utolsó munkaszolgálata előtt íródott, lehet a
hatodik ekloga. Az elavult kor pontos
kórképét matatja. Leltárt készít Radnóti a világról, melyben jog és
jogtalanság, igazság és bűn helyet cserél. Elaljasodás és embertelenedés
jellemzi a világot.
A Hetedik ekloga
1944.-ben, a bori lágerben íródott. Ez az első itt íródott eklogája. A vers
levél formájú, elmarad a párbeszéd.
Témája szerelmes vers, ugyanakkor korrajz a fogolytábor viszonyairól. Alaphangja
elégikus. A vers szerkezetileg 6 , rövidebb-hosszabb versszakokból áll. Ötször
szólítja meg a versben a feleségét. A munkatábor valóságának és az álmoknak az
ellentétére épül.
Radnóti igazán nagy költővé, élete utolsó éveiben, a halál
árnyékában vált. Radnóti annyira biztos volt halála bekövetkeztében, hogy úgy
élt tovább, mintha az máris beteljesedett volna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése