Tóth Árpád impresszionista hangulatlírája
A XX. század. irodalmi megújulásunk igazi határkövét a
Nyugat című folyóirat megindulása jelentette. Legelső száma 1908. január 1-jén
látott napvilágot, és 34 éven át – Babits Mihály haláláig (1941). Főszerkesztője
Osvát Ernő és Fenyő Miksa.
Az első nemzedékbe olyan
kiváló nagyságok tartoztak, mint Ady Endre, Babits Mihály, Kosztolányi Dezső,
Juhász Gyula, Tóth Árpád, Kaffka Margit, Füst Milán, Krúdy Gyula, Karinthy
Frigyes, Móricz Zsigmond, Molnár Ferenc, Nagy Lajos, Szomory Dezső; a kritikusi
gárdába tartozott Ignotus Pál, Hatvany Lajos és mások.
A második nemzedék: a XX. század első felében a Nyugat
bocsátotta útjukra, csaknem kivétel nélkül, a fiatal írói tehetségeket. A
‘20-as években jelentkezett ún. második nemzedékbe tartoztak: Sárközi György,
Szabó Lőrinc, Illyés Gyula, Fodor József, Illés Endre, Márai Sándor, Németh
László, Cs. Szabó László. Ez a nemzedék két részre szakadt, köreiben két irány
alakult ki: egy népi és egy urbánus.
A harmadik nemzedék: a ‘30-as
években a Nyugat támogatásával és elismerésével lépett színre a harmadik
nemzedék. Nem hittek már abban, hogy a költő személyesen és közvetlenül
beleszólhat a világ sorsának alakulásába. Irodalmat akartak, tisztán irodalmi
eszközökkel. Csak néhány nevet említve: Jékely Zoltán, Vas István, Weöres
Sándor, Radnóti Miklós, Zelk Zoltán, Szerb Antal, Örkény István.
Osvát 1929-ben bekövetkezett halála után Babits Mihály határozza
meg a Nyugat szellemét, arculatát, irányvonalát. 1929-1933-ig Móricz Zsigmonddal
együtt szerkesztette a lapot, 1933-tól pedig Gellért Oszkár volt a segítségére.
Babits halála a Nyugat halálát is jelentette, de csak részben, mert az Illyés
Gyula által szerkesztett Magyar Csillag külsőleg változatlan formában, a
Mikes-emblémát is megőrizve a nagy előd folytatásának tekinthető.
Tóth Árpád a Nyugat első nemzedékének a tagja.
kortársa Adynak, Babitsnak, Juhász Gyulának és Kosztolányinak. Szegénysége és
betegsége meghatározza egész költészetét. Dekadens költő, a magány költője volt.
Uralkodó hangja a fájdalom, a szeretetre váró ember szomorúsága. Az egyre
súlyosbodó betegség és a korai halál tudata meghatározta életét.
Életének főbb állomásai:
1886.-ban
született Aradon, ahol 3 éves koráig
élt, majd a családdal Debrecenbe
költöztek, élete jelentős részét itt töltötte. 1905.-től a Pesti Egyetemen, Bölcsész karán tanul, tanulmányait nem fejezte be.
1907.-től újságíró lett Debrecenben,
majd Budapesten. 1911.-ben ismerkedett meg Lichtmann
Annával, akivel 1917.-ben
kötöttek házasságot. Első kötete
1913.-ban jelent meg, Hajnali szerenád címmel. Közben egészségi állapota folyamatosan
romlik, több alkalommal jár gyógykezelésen a Tátrában. Második kötete 1917.-ben
Lomha gályán címmel jelent meg.
1920.-ban született lánya, Tóth Eszter. Harmadik kötetének címe: Az öröm illan, 1922.-ből. 1928.-ban egy
budapesti szanatóriumban kezelik,
itt hal meg 42.-évesen. Ugyanezen évben jelent meg, halála után posztumusz kötete: Lélektől lélekig
címmel, Szabó Lőrinc által került kiadásra.
Tóth Árpád impresszionista hangulatlírájának 2 verse: az Esti sugárkoszorú és a Körúti hajnal, mindkét vers a
posztumusz kötetében jelent meg.
A magyar szerelmi líra egyik legszebb darabja az Esti sugárkoszorú. A
verset feleségéhez írta. Házasságuk 6. évében.
Műfaja: Óda
Hangneme: Patetikus,
magasztos. A költő alaphangulatával ellentétben a versből a boldogság sugárzik.
A vers az alkony impresszionista leírásával indul, melyben
elmosódnak a tárgyak valóságos körvonalai. A szeretett nő haja köré
sugárkoszorú fonódik. A látványból fokozatosan látomás lesz. A sugárkoszorú
glóriává lényegül. Így felesége alakja szentté magasztosul. A költő istennőnek
látja szerelmét. Majd az érintésére visszazökken a valóságba, a látványba. A
vers a feleségéhez intézett egyszerű szerelmi vallomással zárul.
Impresszionista tájleíró verse, a Körúti hajnal.
Tóth Árpád e versében a 20. századi modern nagyváros
líráját teremtette meg.
A vers témája: A
pesti táj ébredésének mozzanatai.
Alapélménye: Egy
valóságosan is megélt budapesti hajnali varázs.
Ábrázolásának
középpontjában az ember áll, aki átéli a nagyváros ébredésének élményét. A vers
a nagyvárosi hajnal időmozzanatait mutatja be. A hajnali félhomályból a felkelő
nap árnyáig jutunk.
Az első versszak a
napfény nélküli szürkület képeivel indul, még félig éjszaka van, a pesti utca
derengő szürkesége, sivársága látható.
A következő 3
versszakban bántó, kellemetlen földi hangok véget vetnek a varázslatnak.
Megindul a nappali élet, megszűnik a szépség, a hajnal mámora. Az emberek
munkába indulnak és ezzel meg kezdődik a „józan robot”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése