Örkény
István: Tóték
Az 1945 utáni magyar irodalom nemzetközileg is elismert
alakja. A 20. századi magyar próza és dráma kiváló képviselője, meghatározó
élménye a 2. világháború és a zsidóüldözés, majd a hit és a keserű csalódás a
kommunista diktatúrában. A prózán belül a regényeivel és a novelláival tűnik
ki.
Művei groteszk hatásúak, a
groteszk, esztétikai minőség, melyben a félelmetes és a torz elemek a
mulatságosa és a nevetséges vonásokkal ötvöződnek, így hatásuk egyszerre
komikus és borzongatató. A groteszk közeli rokona az abszurd, többnyire
kölcsönösen hatnak egymásra. Az abszurd olyan esztétikai minőség, amelyben a
jelenségeket hihetetlennek, lehetetlennek érzékeljük. Hatása meglepő és
kiszámíthatatlan.
Életének főbb állomásai:
1912.-ben született Budapesten. Zsidó származású,
nagypolgári családból származik, néhány évet leszámítva Budapesten töltötte
egész életét, és itt is halt meg 1979.-ben. Elemi iskoláit, majd a piarista
gimnáziumot Pesten végezte, 1930.-ban tett érettségi vizsgát, 1934.-ben
szerzett gyógyszerész diplomát, majd 1941.-ben vegyészmérnöki diplomát. Első
munkái a Szép Szó című folyóiratban jelentek meg. 1938.-tól ’’39.-ig Londonban
és Párizsban élt. 1942.-ben munkaszolgálatra hívták be, majd 4 ás fél évig
hadifogságban volt. 1946.-ban tért haza. Az Egyesült Gyógyszergyárban
dolgozott. Az 1956.-os forradalomban való részvétele miatt 1958 és ’’63 között
nem jelent meg írása, igazán nagy művei a ’’60-as évekre tehetők. 1973.-ban
megkapta a Kossuth-díjat, a Tóték című darabjáért, Párizsban a Fekete Humor nagydíjat
kapta.
Művei:
-
Szociográfiai
jellegű művek:
o
Lágerek népe
o
Emlékezők
o
Voronyezs
-
Kisregényei:
o
Macskajáték /színdarab is készült belőle/
o
Tóték
-
Egyperces
novellák
Utolsó műve Forgatókönyv
címmel készült el.
Egyperces novellák: A
műfaj és az elnevezés Örkénytől származik. A mű terjedelmére utal, rövidebb a
megszokottnál, ugyanakkor többször és figyelmesen kell elolvasni. Jellege
groteszk, az írói közlés csak a legszükségesebbre szorítkozik, a mű értelmezése
a képzeletre van bízva. Például In memoriam dr. K. H. G.
A mű változatai:
-
Kisregény
változata, 1964
-
Dráma
változata, 1967
-
Film
változata, 1979 /Isten hozta őrnagyúr!/
Műfaja:
-
Komikus elemekkel átszőtt tragédia
-
Tragikomédia
-
Groteszk dráma
A mű történelmi háttere:
Valóságos, a II. világháború idején, bár egy békés faluban játszódna az
események, a háború és a front megszabja a szereplők cselekvési lehetőségeit.
A mű helyszíne: 2
ellentétes világ, a háború zűrzavara, és egy látszólag békés idilli falu,
Mátraszentanna.
A mű cselekménye:
Valószerűen kezdődik, de egyre több képtelen helyzet ötlet jelenik meg benne.
Az események, bár végig Mátraszentannán játszódnak, mégis érezni lehet a háború
hatását a falubeliek életére.
A főszereplők Tót Lajos, tűzoltóparancsnok és családja, Mariska /feleség/, Ágika /leányuk/, akik 2 hétre vendégül látják az orosz fronton harcoló fiúk parancsnokát, Varró őrnagyot. Igyekeznek a kedvében járni, hogy fiúk a fronton jobb körülmények közé kerüljön. Az őrnagy furcsa szokásai teljesen felborítják a család mindennapjait. Alkalmazkodnak, sőt megalázkodnak a fiuk kedvéért.
A főszereplők Tót Lajos, tűzoltóparancsnok és családja, Mariska /feleség/, Ágika /leányuk/, akik 2 hétre vendégül látják az orosz fronton harcoló fiúk parancsnokát, Varró őrnagyot. Igyekeznek a kedvében járni, hogy fiúk a fronton jobb körülmények közé kerüljön. Az őrnagy furcsa szokásai teljesen felborítják a család mindennapjait. Alkalmazkodnak, sőt megalázkodnak a fiuk kedvéért.
A történek abszurd helyzetei:
Tót elfogadja, hogy délben reggeliznek, és este ebédelnek, hogy sisakját Tót a
homlokába húzza, és roggyasztott térddel jár, hogy ne legyen magasabb, leszokik
az ásításról, dobozolnak állandóan, nehogy a semmittevés legyen rajtuk úrrá. A
megalázkodás azonban értelmetlen, hisz a fú időközben elesett a harctéren. Ezt
az olvasó már a legelején megtudja, a postás ugyanis aki manipulálta
levelekkel, elrejti a levelet melyben a rossz hír érkezett. Így Tóték minden
tette nevetséges, hisz valójában egy halott életéért küzdenek. Két hét
elteltével az Őrnagy távozik, azonban a család öröme rövid ideig tart, hisz a
vonatok nem közlekednek, ezért az Őrnagy visszajön. További szenvedésüket a
családfő akadályozza meg. Tót a margóvágóval 4 felé vágja az Őrnagyot. Ez
groteszk mód.
Jellemek: Az őrnagy és
Tóték viszonyában a hatalom és az áldozat viszonyát vizsgálja az író.
Varró őrnagy képviseli a hatalmat. Parancsoláshoz szokott katona,
akinek személyiségét szétrombolta a háború, így egyrészt tekinthetjük a háború
áldozatának is, de ugyanakkor Tóték szolgalelkűsége zsarnokká teszi.
A Tót család fiúk érdekében hoz áldozatot. Mariska és Ágika engedelmesek, ők
alkalmazkodnak az őrnagy személyiségéhez.
Tót Lajos,
tűzoltóparancsnok szenved a változásoktól, bár lázadozik, de menekülési
kísérlete groteszk. Nem mer szembeszállni az őrnaggyal, csak amikor visszatér,
akkor lázad fel sorsa ellen.
A dráma azt mutatja, hogy az ember szuveneritása ellen
támadó durva erőszakot nem szabad eltűrni, ellene lázadni kell.
A mamáddal kocsikázom!
VálaszTörlés